Πώς συμβάλλουμε στην προσπάθεια μείωσης αποβλήτων; Επεκτείνοντας τη ζωή των φρούτων, λαχανικών & μυρωδικών μας

#allazoumesinithies και επεκτείνουμε τη ζωή των φρούτων, λαχανικών και μυρωδικών, συμβάλλοντας στη μείωση της σπατάλης φαγητού!

Είναι σημαντικό όλοι μας να νοιαζόμαστε για το περιβάλλον και την προστασία του. Το ίδιο κάνει και η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία δεσμεύεται να μειώσει το δικό της αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2025! Μιας και αυτήν την εβδομάδα διανύουμε την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα αφιερωμένη στη μείωση αποβλήτων, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε περισσότερο για το zero food waste και, πιο συγκεκριμένα, για το πώς μπορούμε να επεκτείνουμε τη διάρκεια ζωής ορισμένων λαχανικών και φρούτων που έχουμε συχνά στα σπίτια μας.

Πριν, όμως, συζητήσουμε πιο αναλυτικά αυτούς τους τρόπους παράτασης, καλό είναι να μάθουμε τι τα βλάπτει.

Αιτίες μείωσης της διάρκειας ζωής των φρούτων και λαχανικών

Οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τη διάρκεια ζωής είναι:

  • Αποθήκευση δίπλα σε φρούτα που παράγουν αιθυλένιο – δρα σαν ορμόνη ωρίμανσης και μπορεί να επιταχύνει τη διαδικασία αυτή
  • Αλλαγές στη θερμοκρασία και αποθήκευση σε ακραίες θερμοκρασίες
  • Υγρασία
  • Μικροβιακή ανάπτυξη
  • “Σωματική βλάβη” (καλό είναι όταν ελέγχετε αν ένα φρούτο είναι ώριμο, να το πιέζετε «πάνω και κάτω». Όπου κι αν πιέσετε, το φρούτο σας θα μαυρίσει με αποτέλεσμα να χαλάσει, οπότε είναι προτιμότερο αυτό να γίνει κοντά στο κοτσάνι) 

Γενικότερα tips για την επέκταση της ζωής των φρούτων, λαχανικών & μυρωδικών μας

  • Αποθηκεύστε τα με κατάλληλο τρόπο αμέσως μόλις φτάσετε στο σπίτι. Η σωστή και γρήγορη αποθήκευσή τους θα βοηθήσει στο να ζήσουν περισσότερο. Λειτουργούμε πάντα προληπτικά και δεν περιμένουμε πρώτα να χαλάσουν.
  • Μην αποθηκεύετε τα φρούτα και τα λαχανικά μαζί. Πολλά φρούτα, όπως οι μπανάνες, τα μήλα και τα αχλάδια, παράγουν αιθυλένιο.
  • Αφαιρέστε την υγρασία.

Συγκεκριμένα tips για την επέκταση της ζωής των: εσπεριδοειδών, μπανανών, αχλαδιών, μυρωδικών και άλλων φρούτων και λαχανικών 

Μυρωδικά, όπως άνηθος και μαϊντανός

Μετά από 1-2 ημέρες που θα δείτε τα μυρωδικά σας σιγά-σιγά να χάνουν τη ζωντάνια τους, κάντε το εξής απλό:

  • Κόψτε την άκρη των κοτσανιών με ένα μαχαίρι
  • Βάλτε τα μυρωδικά σε ένα ποτήρι με νερό (το κάθε μυρωδικό σε ξεχωριστό ποτήρι)
  • Και τοποθετήστε τα ποτήρια στο ψυγείο. Έτσι, θα μπορέσουν να διατηρηθούν για αρκετές ημέρες.

Αν πιστεύετε πως δε θα τα καταναλώσετε μέσα στην εβδομάδα, πολύ απλά μπορείτε να τα πλύνετε, κόψετε και βάλετε στην κατάψυξη σε επαναχρησιμοποιούμενη πλαστική σακούλα με κλείσιμο ζιπ. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε επαναχρησιμοποιούμενες σακούλες, γιατί αλλιώς, προκειμένου να σώσουμε τα τρόφιμα, θα χρησιμοποιούμε περισσότερο πλαστικό, κάτι το οποίο δεν είναι επιθυμητό.

Μπανάνες

  • Οι μπανάνες δεν πρέπει να ακουμπάνε άλλα φρούτα, εκτός και αν θέλετε να βοηθήσετε την ωρίμανσή τους. Παραδείγματος χάριν, αν θέλετε τα αβοκάντο σας να ωριμάσουν, δεν έχετε παρά να βάλετε μπανάνες δίπλα τους.
  • Αν αρχίσουν να ωριμάζουν πολύ και δεν προλαβαίνετε να τις καταναλώσετε, τότε τις κόβετε σε κομμάτια, τα οποία ακουμπάτε σε ένα πιάτο και τοποθετείτε για μισή ώρα στην κατάψυξη. Στην πορεία βγάζετε το πιάτο και βάζετε τα κομμάτια μπανάνας σε μία επαναχρησιμοποιούμενη πλαστική σακούλα και τα τοποθετείτε στην κατάψυξη. Έτσι, διατηρούνται για πολύ καιρό και μπορείτε να φτιάξετε καταπληκτικά smoothies και nice creams!
  • Αν μαλακώσουν πολύ και αρχίσουν να μαυρίζουν, μπορείτε να φτιάξετε πεντανόστιμο banana bread ή κέικ μπανάνας.
  • Μην τις βάζετε στο ψυγείο γιατί θα μαυρίσουν.
  • Και για ακόμα πιο zero waste καταστάσεις, σας βρήκα αυτό το τέλειο άρθρο με δύο συνταγές από μπανανόφλουδες.

Αχλάδια

Είναι πολύ σημαντικό και αυτά να μην ακουμπάνε άλλο φρούτο.

Για δύο ημέρες τα αφήνετε εκτός ψυγείου για να ωριμάσουν όσο χρειάζεται και, στη συνέχεια, τα τοποθετείτε στο ψυγείο, όπου θα αντέξουν για περίπου ακόμα 2 εβδομάδες.

Εσπεριδοειδή

Καλό είναι να τα αποθηκεύσετε όλα μαζί στο ψυγείο, καθώς εκεί διατηρούνται για περίπου 4 εβδομάδες, αντί για 2 (εκτός ψυγείου).

Κάτι άλλο που μπορείτε να κάνετε, αν πιστεύετε ότι δε θα καταναλωθούν μέσα σε αυτές τις 4 εβδομάδες, είναι να τα στύψετε και να γεμίσετε παγοκύστες με τον φρέσκο χυμό. Έτσι, θα έχετε έτοιμα παγάκια με γεύση εσπεριδοειδών κάθε μέρα!

Σπανάκι

Σας προτείνω να μην πλύνετε το σπανάκι όταν το αγοράσετε αν δεν το καταναλώσετε άμεσα, γιατί θα δημιουργηθεί υγρασία. Μπορείτε, όμως, να απομακρύνετε ό,τι φύλλα είναι ήδη χαλασμένα και να το τοποθετήσετε στο ψυγείο, αφού το τυλίξετε με λίγο ρολό κουζίνας.

Πατάτες

Το φως δεν κάνει καλό  για τις πατάτες, καθώς μειώνει τη διάρκεια ζωής τους. Συνεπώς, πρέπει να αποθηκεύονται σε σκοτεινό και δροσερό μέρος.

Επίσης, δεν πρέπει να ακουμπάνε άλλα λαχανικά. Πολλές φορές, τις βάζουμε μαζί με τα κρεμμύδια και το σκόρδο, κάτι το οποίο δε βοηθάει στην επέκταση ζωής τους.

Λαχανάκια Βρυξελλών

Εδώ τα πράγματα είναι πολύ απλά! Αν δεν προλαβαίνετε τελικά να τα καταναλώσετε πριν χαλάσουν, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα! Μπορείτε να κόψετε το κοτσάνι που εξέχει, να βγάλετε την πρώτη στρώση των εξωτερικών φύλλων, να τα πλύνετε και να τα στραγγίξετε. Στη συνέχεια, απλώς τα βάζετε στην κατάψυξη σε επαναχρησιμοποιούμενη πλαστική σακούλα, όπου και διατηρούνται για καιρό.

Μπρόκολο

Καλό είναι να αποθηκεύεται στο ψυγείο σας σε επαναχρησιμοποιούμενες πλαστικές σακούλες με τρύπες. Διατηρείται για περίπου 5-7 ημέρες πριν κιτρινίσει. Αν δεν καταφέρετε να το βράσετε όσο είναι ακόμα πολύ τρυφερό, μην ξεχνάτε ότι μπορείτε να το ψήσετε και στον φούρνο.

Ούτε το μπρόκολο πρέπει να έρχεται σε επαφή με άλλα λαχανικά.

Καρότο

Καλό είναι να αποθηκεύεται μόνο του στο ψυγείο. Πολλοί προτείνουν να τα αποθηκεύουμε και σε ένα σκεύος γεμάτο με νερό.

Αφού, λοιπόν, τελειώσαμε με τα tips του συγκεκριμένου άρθρου, σας προτείνω να ανακαλύψετε ευφάνταστες συνταγές με τρόφιμα που έχουν περισσέψει, tips που προωθούν το zero waste thinking και γενικότερες ιδέες που μας βοηθούν να μειώσουμε τη σπατάλη.

Εσείς ποιες από αυτές τις συμβουλές ακολουθείτε ήδη; Και ποιες από αυτές θα θέλατε να εντάξετε στην καθημερινότητά σας;

Χριστίνα Ζουπάνου, Vegan Food & Lifestyle Blogger, @aveganfoodie_ 

Διαβαστε επισησ