Ζωμός με Περισσεύματα Λαχανικών

Γράφει η Ελένη Βονισάκου, Food Blogger, Τhe Foodie Corner


Κάθε φορά που πετάμε φλούδια από λαχανικά που καθαρίζουμε, πετάμε θρεπτικά συστατικά και νοστιμιά στα σκουπίδια. Θα μου πείτε, και τι να τα κάνουμε; Θα φάμε τις φλούδες του κρεμμυδιού; Όχι. Θα τις κάνουμε ζωμό! Τα περισσεύματα από πολλά είδη λαχανικών και φρούτων μπορούν κάλλιστα να αξιοποιηθούν με αυτόν τον έξυπνο και οικονομικό τρόπο. Για να μην πηγαίνει τίποτα χαμένο!

Πως γίνεται;

Την επόμενη φορά που θα καθαρίσουμε κρεμμύδια, καρότα, μυρωδικά κλπ., θα φροντίσουμε να τα πλύνουμε σχολαστικά με νερό, με ιδιαίτερη προσοχή στα σημεία που ίσως έχουν χώμα. Τα κομμάτια που έμειναν θα τα φυλάξουμε σε ένα δοχείο στην κατάψυξη. Κάθε φορά που θα έχουμε φρέσκα περισσεύματα θα τα προσθέτουμε σε αυτό το δοχείο, μέχρι να μαζευτούν πολλά και να είμαστε έτοιμοι να φτιάξουμε τον ζωμό μας!

Ποια προϊόντα είναι κατάλληλα;

Περισσότερα από όσα φανταζόμαστε! Η σωστή βάση για έναν ζωμό είναι η τριάδα κρεμμύδι-καρότο-σέλινο. Ξεκινάμε με αυτά:

  • Κρεμμύδι – φλούδες (ναι, οι ξερές), εξωτερικές στρώσεις, άκρες
  • Καρότο – άκρες, φλούδες (αν τα ξεφλουδίζουμε)
  • Σέλινο ή σέλερι – κλωνάρια, φύλλα, κάτω άκρη

Αν δεν έχουμε μαζέψει αρκετά περισσεύματα από αυτά τα λαχανικά τότε συμπληρώνουμε με ολόκληρα (1-2 κρεμμύδια, 1 καρότο, 1 κλωνάρι σέλερι, χοντροκομμένα).

Από εκεί και πέρα οι επιλογές είναι πολλές αρκεί να μας αρέσουν, αφού θα «δώσουν» κάτι από την γεύση τους στον ζωμό. Τα παρακάτω υλικά καλό είναι να τα χρησιμοποιήσουμε σε μικρές ποσότητες μέχρι να σιγουρευτούμε πως μας αρέσει το αποτέλεσμα.

  • Σκόρδο – φλούδες, άκρες
  • Κρεμμυδάκι φρέσκο – άκρες, πράσινα μέρη
  • Πράσο – άκρες, πράσινα μέρη
  • Μυρωδικά (μαϊντανός, άνηθος, θυμάρι κλπ) – κλωνάρια, μαραμένα ή ελαφρώς κιτρινισμένα φύλλα (προσοχή σε μυρωδικά με έντονο άρωμα πχ φασκόμηλο, δενδρολίβανο)
  • Πατάτα – φλούδες
  • Γλυκοπατάτα – φλούδες
  • Κολοκύθα – φλούδες, ίνες, σπόροι
  • Μανιτάρι – κοτσάνια, φλούδες (αν τα ξεφλουδίζουμε)
  • Κολοκυθάκι – άκρες
  • Χόρτα (παντζάρια, σπανάκι, κέιλ κλπ.) – κλωνάρια, ταλαιπωρημένα φύλλα
  • Μπρόκολο – κοτσάνια (αν δεν τα τρώμε)
  • Φασολάκι φρέσκο – άκρες, ίνες
  • Αρακάς φρέσκος – άκρες, ίνες, λοβοί
  • Σπαράγγι – άκρες
  • Πιπεριά (όλα τα χρώματα) – κοτσάνια, μεμβράνες
  • Αγγούρι – φλούδες, άκρες
  • Τζίντζερ – φλούδες
  • Μήλο – φλούδες, πυρήνας (ιδανικά χωρίς κουκούτσια)
  • Αχλάδι – φλούδες, πυρήνας (ιδανικά χωρίς κουκούτσια)

Τι να αποφύγουμε;

Το λάχανο και τα λαχανάκια Βρυξελλών καλύτερα να αποφεύγονται λόγω έντονης γεύσης. Οι φλούδες του παντζαριού μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μικρή ποσότητα, όμως θα σκουρύνουν πάρα πολύ τον ζωμό. Η ντομάτα μπορεί να χρησιμοποιηθεί, αλλά ίσως η γεύση του ζωμού να μην ταιριάζει με κάποια φαγητά.

Χρειαζόμαστε συνταγή;

Όχι! Όταν μαζέψουμε αρκετά περισσεύματα στην κατάψυξη, τα αδειάζουμε σε μια μεγάλη κατσαρόλα (χωρίς απόψυξη) και προσθέτουμε νερό ίσα ίσα να τα σκεπάζει. Προσθέτουμε ένα φύλλο δάφνης, λίγους κόκκους πιπεριού και λίγο αλάτι. Αν θέλουμε, βάζουμε και μια κουταλιά μηλόξυδο. Σιγοβράζουμε τον ζωμό για μια με δυο ώρες, σουρώνουμε πατώντας καλά τα λαχανικά (μπορούμε να τα πιέσουμε καλά με τα χέρια), και τον μοιράζουμε σε δοχεία είτε για ψυγείο (όπου κρατάει λίγες μέρες) είτε για κατάψυξη (περίπου τρείς μήνες).

Τι να προσέξουμε;

Τα λαχανικά/φρούτα μπορεί να είναι μαραμένα ή όχι πολύ φρέσκα, δεν πρέπει όμως να είναι σαπισμένα ή μουχλιασμένα. Ιδανικά χρησιμοποιούμε βιολογικά.

Ελένη Βονισάκου, Food Blogger, Τhe Foodie Corner
Ελένη Βονισάκου, Food Blogger, Τhe Foodie Corner

Διαβαστε επισησ

To #allazoumesinithies χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.