Ώριμα αβοκάντο και μπανάνες; 4 ιδέες για την αξιοποίησή τους

Γράφει η Κατερίνα Βλάχου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 


Πόσες φορές έχουμε πετάξει φρούτα και λαχανικά επειδή θεωρήσαμε ότι είναι πολύ ώριμα για κατανάλωση; Το φαινόμενο αυτό της «σπατάλης τροφίμων» ή «food waste», έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις καθώς εκτιμάται ότι περίπου το 1/3 της παγκόσμιας ποσότητας φαγητού καταλήγει στα σκουπίδια.

Είναι αρκετά δύσκολο να αλλάξουμε τις συνήθειες που έχουμε αποκτήσει από παιδιά, αλλά οφείλουμε να προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε νέες συνήθειες και να μάθουμε να αξιοποιούμε εναλλακτικά τα υπολείμματα του καθημερινού φαγητού μας αλλά και τα ώριμα φρούτα και λαχανικά στο σπίτι μας, ωφελώντας το περιβάλλον και την τσέπη μας.

Το να μαλακώνουν, μαυρίζουν ή να ζαρώνουν λίγο τα τρόφιμα μας, είναι σημάδι φυσικής εξέλιξης και δεν τα καθιστά μη ασφαλή προς κατανάλωση. Αντίθετα, μπορούν να έχουν χρήσεις διαφορετικές, εξίσου θρεπτικές και νόστιμες, με απώτερο στόχο και σκοπό να μειωθεί η σπατάλη τροφίμων σε κάθε σπίτι, επιχείρηση, πόλη, χώρα.

Ας ανακαλύψουμε λοιπόν δημιουργικές ιδέες για την αξιοποίηση της μπανάνας και του αβοκάντο, δύο φρούτων που πετάμε πολύ συχνά γιατί δεν προλαβαίνουμε να τα καταναλώσουμε!

H μπανάνα 

Πόσες φορές έχουμε πάρει ένα ολόκληρο πακέτο μπανάνες και έχουμε πετάξει τις περισσότερες γιατί μαύρισαν πριν προλάβουμε να τις καταναλώσουμε; Ή πόσες φορές απορρίψαμε από το ράφι κάποιες μπανάνες γιατί είχαν μαύρα σημάδια;

1. Αποθηκεύουμε τις περισσευούμενες μπανάνες σε φέτες στην κατάψυξη! 

Κόβουμε την μπανάνα σε φέτες και την καταψύχουμε σε ειδικά σακουλάκια τροφίμων. Δε νοείται smoothie ή smoothie bowl χωρίς παγωμένη μπανάνα. Δίνει στο smoothie μας γλυκύτητα (αντί να προσθέσουμε άλλες πηγές σακχάρων), συνοχή και φυσικά υπέροχη γεύση. Συνδυάζεται με όλα τα φρούτα και τα λαχανικά -προτιμάμε εποχής- και το γευστικό αποτέλεσμα είναι εγγυημένο!

Επιπλέον, η κατεψυγμένη μπανάνα μπορεί να γίνει η βάση για ένα υπέροχο και δροσιστικό «nice-cream» (λογοπαίγνιο από το “ice-cream”), μια υγιεινή, θρεπτική και με ελάχιστες θερμίδες εναλλακτική του παγωτού.  Απλά βγάζουμε τηv μπανάνα μας από την κατάψυξη, τη βάζουμε στο μίξερ και προσθέτουμε βανίλια και λίγο μέλι (παγωτό βανίλια), ή κακάο και κανέλλα (παγωτό σοκολάτα) ή φυστικοβούτυρο και κακάο κλπ κλπ. Χτυπάμε μέχρι να ομογενοποιηθεί, βάζουμε σε μπολ και καταψύχουμε λίγο ακόμα για να σταθεροποιηθεί. Καταναλώνουμε άφοβα!

2. Banana bread με ώριμες μπανάνες 

Μία άλλη ιδέα είναι να χρησιμοποιήσουμε τις ώριμες μπανάνες για να φτιάξουμε Banana Bread (γλυκό μπανανόψωμο). Το καλύτερο; Όσο πιο μαυρισμένες, τόσο πιο γλυκές! Ως αποτέλεσμα, δεν χρειάζεται να προσθέσουμε έξτρα ζάχαρη. Το μπανανόψωμο είναι μια θρεπτική εναλλακτική του κέικ και θα το λατρέψουν μικροί και μεγάλοι.

3. Νόστιμα και υγιεινά μπισκότα με μπανάνα

Χρησιμοποιήστε τις μαυρισμένες μπανάνες σας για να φτιάξετε μαλακά cookies, νόστιμα και θρεπτικά. Λιώστε τες με ένα πιρούνι, αναμείξτε μαζί με ταχίνι ή φυστικοβούτυρο (ή άλλο βούτυρο καρπών), βρόμη, λιναρόσπορο, τριμμένο αμύγδαλο, καρύδα και λίγο μέλι ή σιρόπι σφενδάμου, πλάστε σε σχήμα μπισκότου, ψήστε για 15-20’ και απολαύστε.

4. Pancakes με μπανάνα

Έχετε δοκιμάσει pancakes από μπανάνα; Αν όχι, μάλλον ήρθε η στιγμή. Βασική προυπόθεση; Να είναι οι μπανάνες μαυρισμένες, άρα μαλακές και πολύ πολύ γλυκές. Λιώστε με μια κουτάλα ή ένα πηρούνι, προσθέστε αυγά, βρόμη και λίγο γάλα (προαιρετικά), βανίλια και κανέλλα και ψήστε τα σε αντικολλητικό σκεύος. Στο σερβίρισμα προσθέστε μέλι, ξηρούς καρπούς και φρέσκα φρούτα.

Το αβοκάντο

Γνωστό πλέον για τις ωφέλιμες ιδιότητές του στον οργανισμό, είναι ένα φρούτο που αν δεν το φάμε τη στιγμή που ωριμάζει, μάλλον θα μαύρισει και θα το πετάξουμε. Ένας τρόπος να αυξήσουμε το χρόνο ζωής είναι να το αφήσουμε σε θερμοκρασία δωματίου να μαλακώσει και μετά να το βάλουμε στο ψυγείο. Αν πάλι δεν προλάβουμε και μαυρίσει, μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε ως εξής:

1. Avocado dressing

Με ώριμο αβοκάντο μπορούμε να κάνουμε dressing για τις σαλάτες μας, λιώνοντας το αβοκάντο και προσθέτοντας στραγγιστό γιαούρτι, αλάτι, πιπέρι, λίγο τσίλι και άλλα μυρωδικά.

2. Υγιεινό μους σοκολάτα με αβοκάντο

Γνωρίζετε ότι το βασικό συστατικό μιας υγιεινής μους σοκολάτας είναι τα ώριμα αβοκάντο; Αναμείξτε τα αβοκάντο με ώριμη μπανάνα (να μία ακόμα χρήση της μπανάνας), κακάο, λίγο μέλι, βανίλια, κανέλλα και φυτικό γάλα, τοποθετήστε το μείγμα σε μπολ και αφήστε το στο ψυγείο για λίγες ώρες να δέσει.

3. Avocado smoothie

Τα αβοκάντο μπορούν να ακόμα να δώσουν έξτρα ενέργεια και καλά λιπαρά στα smoothies σας. Προσθέστε το σε συνδυασμό με άλλα φρούτα ή και λαχανικά (αγγούρι-σπανάκι), κακάο, καρύδα και απολαύστε ένα θρεπτικό ρόφημα που θα σας κρατήσει χορτάτους για ώρες.

4. Υγιεινό brownie με avocado

Τα ώριμα και μαυρισμένα αβοκάντο είναι βασικό υλικό για να φτιάξετε πεντανόστιμα και υγιεινά brownies. Στο διαδίκτυο θα βρείτε δεκάδες συνταγές που θα σας εμπνεύσουν και θα γλυκάνουν εσάς και τους αγαπημένους σας.

Καλή απόλαυση!

Κατερίνα Βλάχου Food blogger
Κατερίνα Βλάχου Food blogger

Διαβαστε επισησ

To #allazoumesinithies χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.