πισω στa αρθρα

Παιδική παχυσαρκία: Τι φταίει και πώς να την αντιμετωπίσουμε

Γράφει η Μαρία Τουμπή, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος


Τέσσερα στα δέκα παιδιά  στην Ελλάδα είναι ήδη παχύσαρκα, σε μια χώρα που αποτελεί πυλώνα της μεσογειακής διατροφής. Δυστυχώς για την κατάσταση των παιδιών αυτών δεν φταίνε τα γονίδια, αλλά το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουν στις περισσότερες περιπτώσεις. Μελέτες δείχνουν ότι ένα παιδί έχει 80% πιθανότητα να γίνει παχύσαρκο αν προέρχεται από δύο παχύσαρκους γονείς, 40% πιθανότητα να αναπτύξει παχυσαρκία αν μόνο ο ένας γονιός έχει αυξημένο βάρος και μόλις 8% πιθανότητα αν και οι 2 γονείς είναι φυσιολογικού βάρους.  

Φταίνε όμως τα γονίδια ή ο τρόπος ζωής; 

Η διατροφή πλούσια σε λίπος και επεξεργασμένους υδατάνθρακες και παράλληλα χαμηλή σε φρέσκα τρόφιμα και φυτικές ίνες φαίνεται να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Σε συνδυασμό με την έλλειψη φυσικής δραστηριότητας, οδηγεί εύκολα όχι μόνο ένα παιδί αλλά και έναν ενήλικα σε υπέρμετρη αύξηση βάρους. 

Τι να αλλάξουμε για να βελτιωθούμε; 

  1. Προσπαθήστε μαζί. Οι γονείς δίνουν την καθοδήγηση και γίνονται καθρέπτης των παιδιών τους. Ένας γονιός που δεν τρώει πρωινό ή αποφεύγει τη σαλάτα στο γεύμα δεν μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να βελτιώσει τη διατροφή του. Αρχικά εντάξτε μικρές υγιεινές συνήθειες στην καθημερινότητά σας, που να είναι εύκολο να ακολουθήσετε οι ίδιοι. 
  2. Ορίστε χρόνους απασχόλησης μπροστά στην τηλεόραση, το τάμπλετ ή τον υπολογιστή. Όλοι ξέρουμε ότι η καθιστική ζωή αποτελεί σημαντική αιτία στην εμφάνιση παχυσαρκίας. Δώστε το καλό παράδειγμα και μην αφιερώνετε όλο σας το απόγευμα στο Διαδίκτυο. Με αυτό τον τρόπο θα μπορείτε να απαιτήσετε να τηρηθούν τα όρια που θέσατε, χωρίς να υπάρξουν εντάσεις. 
  3. Βγείτε για περπάτημα. Αν το σχολείο και το φροντιστήριο είναι κοντά και ο καιρός το επιτρέπει, δοκιμάστε κάποιες φορές να τους συνοδεύετε στο σπίτι με τα πόδια. Μπορεί οι καταναλισκόμενες θερμίδες από αυτή τη δραστηριότητα να μοιάζουν αμελητέες, αλλά η επαφή με το παιδί κατά τη διάρκεια της βόλτας και η υιοθέτηση ενός πιο δραστήριου τρόπου ζωής ξεκινάει από μικρές αλλαγές. 
  4. Δείτε την πραγματικότητα. Ελληνική μελέτη έδειξε πρόσφατα ότι 7 στους 10 γονείς υπέρβαρων ή παχύσαρκων παιδιών θεωρούσαν ότι το βάρος των παιδιών τους ήταν φυσιολογικό με κύριο ρόλο στην υποεκτίμηση να διαδραματίζουν οι μητέρες σε ποσοστό 37%. Μην υιοθετείτε στάσεις που «βολεύουν» με κύριο άξονα τη σκέψη «παιδί είναι, ας φάει ό,τι θέλει». Οι γονείς είναι υπεύθυνοι για την ποιότητα του φαγητού και τα παιδιά κυρίως για την ποσότητα που θα καταναλώσουν. 

Και αν όλα αυτά ξαφνικά σας φαίνονται βουνό, θέστε μικρότερους στόχους. Για παράδειγμα, προσπαθήστε τον πρώτο μήνα να εντάξετε τουλάχιστον 2 φρούτα στην καθημερινή διατροφή του παιδιού σας ή συμφωνήστε ότι τις περισσότερες ημέρες θα παίρνει στο σχολείο ταπεράκια από το σπίτι, με υγιεινά σπιτικά σνακ. Τον επόμενο μήνα δοκιμάστε να γυρίζετε μια συγκεκριμένη μέρα με τα πόδια από το σχολείο ή προγραμματίστε 3 φορές το μήνα ένα φιλικό αγώνα ποδοσφαίρου/μπάσκετ ή άλλης δραστηριότητας με άλλους γονείς από το σχολείο. 

Ο δρόμος προς την υγιεινή ζωή για τα παιδιά μας είναι απλά μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά μας. ΣυμπέρασμαΔε θέλει κόπο… θέλει τρόπο!  

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος: Μαρία Τουμπή
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος: Μαρία Τουμπή

Διαβαστε επισησ

To #allazoumesinithies χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.