πισω στa αρθρα

Προγραμματισμός Γευμάτων – Μια χρήσιμη συνήθεια με πολλά οφέλη!

Γράφει η Ελένη Βονισάκου, Food Blogger, Τhe Foodie Corner


Ας ξεκινήσουμε όμως από την αρχή. Τι ακριβώς συνεπάγεται ο προγραμματισμός γευμάτων; Μα αυτό ακριβώς που λέει! Αφιερώνουμε λίγο χρόνο προκαταβολικά και βγάζουμε ένα πλάνο κύριων γευμάτων (είτε μεσημεριανό, είτε βραδινό) για το διάστημα που εμείς θα ορίσουμε, συνήθως μια εβδομάδα. Με τον τρόπο αυτό έχουμε διάφορα οφέλη. Έχουμε καλύτερο έλεγχο στην ποιότητα των γευμάτων μας, καθώς δεν υποκύπτουμε τόσο εύκολα σε πειρασμούς (π.χ. έτοιμο φαγητό απ’έξωόταν ξέρουμε ακριβώς τι θα μαγειρέψουμε και έχουμε ήδη όλα τα υλικά. Έχουμε καλύτερο έλεγχο στα οικονομικά μας καθώς ψωνίζουμε μόνο αυτό που χρειαζόμαστε και αποφεύγουμε τις άσκοπες αγορές. Έχουμε καλύτερο έλεγχο στην αποφυγή σπατάλης τροφίμων, καθώς δεν καταλήγουν στα σκουπίδια αυτές οι άσκοπες αγορές που κάναμε. Και τέλος, έχουμε καλύτερο έλεγχο του χρόνου και του άγχους μας, καθώς δεν χανόμαστε στην διαρκή αναζήτηση του «τι θα φάμε σήμερα».  

 Ο προγραμματισμός γευμάτων χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο είναι ο ίδιος ο προγραμματισμός, το να αποφασίσουμε δηλαδή τι θα φάμε την εβδομάδα που έρχεται. Το δεύτερο μέρος είναι τα ψώνια, και το τρίτο (προαιρετικό) είναι η προετοιμασία υλικών. Μια καλή ιδέα είναι να ξεκινήσουμε την διαδικασία μία ημέρα πριν πάμε για ψώνια. 

 Βήμα 1ο 

Βρίσκουμε λίγο χρόνο να καθίσουμε ήσυχα, χωρίς κάτι να μας αποσπά την προσοχή. Φτιάχνουμε καφεδάκι, πιάνουμε χαρτί και μολύβι, ένα ημερολόγιο ή το κινητό μας αν μας βολεύει, και ξεκινάμε. Τι πρέπει να σκεφτούμε: 

  • Ποιες ημέρες θα χρειαστεί να μαγειρέψουμε (μπορεί πχ να έχουμε κανονίσει έξοδο για φαγητό ένα βράδυ – άρα δεν χρειάζεται να υπολογίσουμε κύριο γεύμα) 
  • Πόσο χρόνο θα έχουμε την κάθε ημέρα (πχ μια μέρα με πολλές δραστηριότητες καλό είναι να μην προγραμματίσουμε κάτι χρονοβόρο) 
  • Τα γούστα και τις ανάγκες της οικογένειας (αν πχ κάποιο μέλος της οικογένειας ακολουθεί ειδική διατροφή) 
  • Υλικά που έχουμε και πρέπει να αξιοποιήσουμε πριν χαλάσουν 

 Με βάση τα παραπάνω επιλέγουμε τα γεύματα της εβδομάδας και τα σημειώνουμε στο πρόγραμμαΑν χρειαζόμαστε έμπνευση μπορούμε να την βρούμε σε περιοδικά και φυσικά εδώ στο site μας, allazoumesinithies.ab.gr! Προσέχουμε όμως τα περισσότερα γεύματα να είναι φαγητά που ξέρουμε να φτιάχνουμε. Μια καινούργια συνταγή την εβδομάδα είναι αρκετή και την προγραμματίζουμε για ημέρα με περισσότερο ελεύθερο χρόνο. 

 Προσέχουμε επίσης να βάλουμε τα γεύματα με τέτοια σειρά ώστε να χρησιμοποιούνται τα πιο ευπαθή υλικά πρώτα. Για παράδειγμα δεν βάζουμε στο τέλος της εβδομάδας κοτόπουλο, αφού δεν μπορούμε να το διατηρήσουμε τόσες ημέρες. Για τις τελευταίες ημέρες αφήνουμε πιάτα που γίνονται με υλικά μακράς διάρκειας (πχ ζυμαρικά) ή κατεψυγμένα (πχ φασολάκια, αρακά κλπ). 

 Βήμα 2ο 

Το επόμενο βήμα είναι να δημιουργήσουμε την λίστα αγορών μας. Για αρχή σημειώνουμε όλα τα υλικά και τις ποσότητές τους, για όλες τις συνταγές, σε μια μεγάλη λίστα. Ύστερα, καθώς ελέγχουμε τα ντουλάπια και το ψυγείο μας για να είμαστε σίγουροι, διαγράφουμε αυτά που ήδη έχουμε. Φυσικά κάποια υλικά μπορούμε να τα αγοράσουμε ξανά για να αναπληρώσουμε τα αποθέματά μας (πχ ελαιόλαδο, ζάχαρη κλπ), δεν ξεχνάμε όμως να χρησιμοποιήσουμε πρώτα τα παλιότερα! Παίρνουμε λίστα και επαναχρησιμοποιούμενες τσαντούλες και πηγαίνουμε για ψώνια. 

 Βήμα 3ο 

Αφού έχουμε όλα τα υλικά στη διάθεσή μας μπορούμε αν θέλουμε να προετοιμάσουμε κάποια από αυτά. Αφιερώνουμε λίγο χρόνο το Σάββατο ή την Κυριακή και πλένουμε, όποια άλλη προετοιμασία μπορούμε, έτσι ώστε να κερδίσουμε χρόνο την ημέρα θα μαγειρέψουμε. 

 Ο προγραμματισμός γευμάτων είναι πανεύκολος, όμως θέλει λίγο χρόνο να τον συνηθίσουμε και να μπούμε στην ρουτίνα του. Για αρχή λοιπόν σκεφτόμαστε ρεαλιστικά και δεν θέτουμε στόχους που δεν θα καταφέρουμε να εκπληρώσουμε. Επιλέγουμε εύκολα γεύματα που γνωρίζουμε καλά και που έχουν σχετικά λίγα υλικά. Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα δούμε πόσο πολύ μας εξυπηρετεί η διαδικασία αυτήΚαι φυσικά, αν μας προβληματίζει το τόσο «αυστηρό» πρόγραμμα, μπορούμε πάντα να κρατήσουμε μια ή και δυο μέρες ελεύθερες για να αποφασίζουμε πιο αυθόρμητα το τι θα φάμε. Ο σκοπός μας είναι να κάνουμε την ζωή μας πιο εύκολη, όχι να καταπιεστούμε!  

Ελένη Βονισάκου, Food Blogger, Τhe Foodie Corner
Ελένη Βονισάκου, Food Blogger, Τhe Foodie Corner

Διαβαστε επισησ

To #allazoumesinithies χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.